Vattungarna och Söderarms Skärgård

Vi hade sedan länge planerat in Kristi Himmelsfärdshelgen för premiärturen med vår nya kajak, så det var med ett visst mått av oro vi fick beskedet om försenat leveransdatum i början på veckan. Det skulle dröja ytterligare ett par veckor innan den skulle komma till Sverige, men det löstes snabbt genom att vi fick låna en likadan modell från försäljarna.

På onsdagseftermiddagen packade vi utrustning och proviant för en långhelg till havs, och efter att ha plockat upp kajaken i Uppsala kunde vi slutligen sjösätta i Rävsnäs utanför Norrtälje. Efter avklarad packningslogistik och lösta parkeringsbekymmer hade klockan blivit halv tio och vi kunde äntligen börja paddla! I och med den sena timmen och en snabbt skymmande majkväll, fick första kvällens paddling bestå av att ta oss ut till första bästa ö. Vid elva-tiden låg vi i tältet, nyätna och laddade för de kommande dagarnas paddling.

Redo för busväder
Vädret inför helgen hade av såväl SMHI som YR spåtts bestå av mestadels regn och 8 grader med ev små inslag av sol, så när vi vaknade vid fem-tiden på morgonen i uppehåll och lätt grådis kändes det som jackpot! Den obligatoriska frukostgröten med blåbärssoppa intogs och vi slog snabbt ihop vår lägerplats (som visade sig ligga 400m från närmaste hus) och ställde in siktet mot "riktiga" skärgården. Vi styrde kosan sydost och korsade snart den stora farleden som frekvent trafikeras av alla gigantiska finlandsfärjor, och befann oss sen väl skyddade bland öarna som utgör Söderarms Skärgård.

Lunchpaus på Bränd-Hallskär
Vi tog efter nån timme lunchpaus på Bränd-Hallskärs västra udde med efterföljande tupplur i värmande solsken och vaknade i en snabbt tätnande dimma, vilket satte fart på oss och vi fortsatte paddlingen. Siktet ställdes mot ytteröarna rätt ut i den alltmer tjocka dimman, och David navigerade oss skickligt åt rätt håll. Det är en läcker känsla att paddla med tio meters sikt där öarna dyker upp som spöklika väsen på sidorna bara meter ifrån en och med de stora fartygens mistlurar ljudande på håll. Efter nån timme hade vi rundat den yttersta ön och fått känna lite på det öppna havet, för att sen styra in mot lite mer skyddade områden och potentiella övernattningsöar.

Vi fastnade för Hummelskären, en rätt stor ö med en skyddad vik från nordsidan som det var lätt att lägga till i och med släta klippor att slå upp tältet på och en hel del höjder från vilka utsikten visade sig vara fantastisk. Dimman kom och gick och vi valde att stanna två nätter på ön för att slippa korsa farleden i blindo. På fredagen tog vi istället en paddlingstur runt bland alla små kobbar och skär som ligger utspridda söderut. Passade på att njuta av friheten man får i en kajak, att kunna ta sig igenom de minsta passagerna och krypa tätt inpå öar och vikar utan att störa de kristallklara vattnet, dofterna och naturens egen orkester. Och solen belönade oss med sin närvaro under stora delar av förmiddan för att sen försvinna in i dimman igen. Vi hann med råge med att utforska öns alla skrymslen och vrår, och när dimman lättat kunde man från toppen se en stor del av den omkringliggande skärgården. Vackert!

Hummelskär

På lördagen vaknade vi tidigt i strålande solsken och inte ett moln på himlen. En perfekt paddeldag alltså och det dröjde inte länge förrän vi satt i kajaken. Den stora farleden korsades med milsvids sikt och vi kom in i norra delen av skärgården och lade så småningom till på ön Vattungarna - som gjord för kajakpaddlare, då den består av två vindlande, djupa vikar med bara några decimeters djup längst in. En riktigt fin ö som verkar vara något av ett övernattningsmecka då det fanns åtskilliga stenar utlagda som skvallrade om gamla tältplatser. Idag fick vi dock ön helt för oss själva, ja det gällde för övrigt i stort sett för hela skärgården då antalet andra båtar vi mötte kan räknas på en handens fingrar. Enda nackdelen med ön var väl huggormen som stöttes på under ett av toabesöken, även om den inte gjorde så mycket väsen av sig utan lugnt lade sig för att sola i värmen...

Vattungarna

Eftermiddagsaktiviteten blev att ta oss ut på det nordliga ytterhörnet för att få känna på lite vågor och blåst och försöka surfa lite i medvinden. Annars lyckades vi under resterande tid med konststycket att paddla i konstant motvind, på sin höjd sidvind, under alla fyra dagarna... Kvällen på Vattungarna bjöd på en fantastisk solnedgång och vi byggde en rejäl eldplats och festade loss på grillad korv och lägereldsvärme som avslutning på fyra fantastiska dagar till havs.

Lägereld
Sista dagen blev det till att styra kosan de 11 kilometrarna in till fastlandet igen och vid 12-tiden var såväl kajaken som vi torrtorkade och inlastade i bilen för att återvända till civilisationen.

En pärla i Stockholm

Tält, sovsäckar och trangiaköket gled ned i lundhagsryggsäcken, skorna snörades på och så stack vi ut på årets första vandring, med start direkt från lägenheten. Det var ett infall, när väderprognosen om solsken nådde våra öron vid lunchtid bestämde vi oss för att ta ledigt resten av veckan och hörsamma skogens kall :)

Från Bagarmossen i södra Stockholm gick vi på Sörmlandsleden rätt ut i Nackareservatet med dess fantastiskt vackra tallhedar på sandbotten, förbi sjöar som Söderbysjön och Ulvsjön. Första natten tillbringades strax innan Tyresö, tältet fick ställas upp på en liten äng och avlägset hördes bilbruset från tyresövägen. Efter att vi glidit in i tältet, och lyssnat på rådjuret som strök utanför tältduken, försvann vi in i tältdvalan.
Ulvsjön Ulvsjön från västsidan efter 30 minuters vandring
Den obligatoriska morgongröten, avsmakad med lite härligt varm blåbärssoppa, följdes av promenad till och genom Alby Friluftsgård och vidare in i Tyresta, huvudstadens närmaste nationalpark. En pärla som alldeles för få stockholmare har upplevt, med härligt djupa skogar, svarta sjöar och avskildhet, framförallt så här tidigt på säsongen. Sörmlandsledens fortsatta sträckning ut till Handen var inte av den mest upphetsande karaktären, så vi stannade i urskogen, gick över det stora brandområdet från -99 där växtligheten sakteliga börjar återhämta sig och slutligen till Stensjön där vi slog upp tältet och lade oss på rygg och betraktade trädkronornas vajande i vinden. Till kvällen kröp vi ned i sovsäcken och hann precis undkomma regnet. Medan vi låg och lyssnade på hur dropparna slog mot tältet reflekterade vi över hur nära Stockholm man kan vara och fortfarande vara i vildmarken, men när ljudet av glassbilen strax därefter nådde fram till oss log vi lite kort och lämnade ämnet därhän.
I hjärtat av Tyresta Nationalpark I hjärtat av Tyresta Nationalpark
Köttbullar och Makaroner Klassisk mat på resande fot, makaroner och köttbullar, mums :)
En snabb morgonpromenad och en varm choklad med vispgrädde i Tyresta by fick avsluta årets första tur, som återigen befäste Sörmlandsleden som en pärla med storstadsnärhet. Alla stockholmare borde passa på att ta sig ut hit någon gång per år.
Chocklad och vispgrädde Underbart avslut med lite varm choklad och vispgrädde, världsklass!

Kort vandringsstatistik:
  • Tidsåtgång: 1 1/2 dygn
  • Vandrad sträcka: 10+24+8 = 42 km
  • Djur siktade: Rådjur, snok, padda och en hel del fåglar
  • Svårighetsgrad: Enkel, riktigt bra även för barnfamiljer med lagom långa avstånd

Therm-a-Rest Prolite Plus

Igår ramlade det äntligen ner en avi från posten i brevlådan och vi kunde stolt hämta ut våra nya liggunderlag som trots askmolnet tagit sig hit från England.
Tidigare använt liggunderlag, bild från tur kring Vålådalen
Tidigare har vi haft ett helt vanligt gammalt liggunderlag i cellpolyeten och ett tunt uppblåsbart. Rent komfortmässigt har det fungerat bra för oss, både på gräs- och klippunderlag.  Men vi bestämde oss inför i år att köpa några nyare, främst av packvolymsaspekt.

Efter att ha försökt skapa oss en god uppfattning om marknaden genom research på internet gick vi in på Säck på Roslagsgatan 26 i Stockholm och provlåg modellerna från Exped och Therm-a-Rest. Viktiga aspekter som vi vägde in var just packvolym, komfort, hållbarhet och vikt.

Det som vi kände passade oss bäst var till slut ett från Therm-a-Rest, närmare bestämt Prolite plus. Vi får här två liggunderlag till packvolymen av ett av våra äldre, vilket är en stor vinst, inte minst för kajakturen i Norge. Underlaget är 3,8 cm tjockt då vi valde att köpa "plus" istället för "prolite" i standardutformningen. Detta ger oss ett liggunderlag med en värmeisolering som räcker för alla tillfällen under hela året, vilket givetvis är bra. Exped modellerna gav ingen extra komfort för oss, trots att de var tjockare, vägde något mer och var dessutom dyrare.

Efter visst samvetskval (vi fick mycket god hjälp på butiken) valde vi att beställa liggunderlagen från Outside England och tjänade därmed nästan 500 kronor.

Kort produktdata:
  • Vikt: 680 gram
  • Mått: 183 x 51 x 3,8 cm
  • Packmått: 28 x 12 xm
  • R-värde: 3,8 (isoleringsvärde)

Det första inlägget

Hej och välkomna till vår nya blogg :)

Under planering inför 2010 års paddelsemester i Norge har idén om denna blogg vuxit fram. Vi har själva funnit att det är till sådana som vi sökt oss för att hitta tips och läsa om erfarenheter från andra. Hur ska man packa, vilken mat är mest lämpad för en längre tur i fjäll eller på havet, vilka är de bästa övernattningsställena i Stockholms skärgård?

På denna blogg tänkte vi därför skriva om några av våra turer och i varierande mån även om planering och upplägg för att ge något tillbaka till alla er som kan tänkas vara intresserade.

Vi tar gärna emot feedback och kommentarer